Najbardziej niebezpiecznym skutkiem COVID-19 jest uszkodzenie płuc, które powoduje, że poziom nasycenia krwi tlenem (saturacja) maleje i chory się dusi. Nie każdy zakażony ma jednak objawy, które wymagają hospitalizacji. Ważne, by można było szybko wychwycić moment, kiedy doszło do nagłego pogorszenia stanu zdrowia.
U osób zdrowych prawidłowa saturacja wynosi około 95-100 proc.
Kogo obejmuje program
Domowa Opieka Medyczna dotyczy pacjentów z COVID-19, którzy:
- ukończyli 55 lat – są automatycznie włączeni do programu
- mają mniej niż 55 lat i:
- zostali zakwalifikowania do programu przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej
- zgłosili się do programu, wypełniając formularz Pulsocare.
Twoje dane wprowadza lekarz. Jeżeli jest to możliwe, podaj mu też dane osoby kontaktowej, do której należy dzwonić, jeśli nie będziesz odbierać telefonu. Wpisanie do systemu dodatkowego numeru kontaktowego może okazać się szczególnie pomocne w krytycznych sytuacjach.
Na czym polega Domowa Opieka Medyczna
Po wpisaniu Cię do systemu listonosz dostarczy Ci pulsoksymetr w ciągu 24 godzin, jeśli Twoje dane wprowadzono przed 18.00. Jeżeli wpis miał miejsce w weekend, pulsoksymetr zostanie wysłany w najbliższy dzień roboczy. Listonosz może też przynieść urządzenie w sobotę.
Ściągnij darmową aplikację PulscoCare Doctor – na telefon lub komputer. Aplikacja mobilna dostępna dla systemów Android (Google Play) i iOS (Appstore). Login to Twój numer telefonu, a hasło otrzymasz SMS-em.
Aplikacja łączy się z pulsoksymetrem przez Bluetooth i sama sczytuje dane o poziomie saturacji i tętnie pacjenta. Dane możesz również wprowadzić ręcznie po samodzielnym odczytaniu z ekranu pulsoksymetru.
Aplikacja w prosty i intuicyjny sposób prowadzi Cię przez cały proces, który składa się z badania pulsoksymetrem i wywiadu medycznego w postaci ankiety.
Instrukcję do pulsoksymetru i więcej informacji znajdziesz na stronie www.gov.pl/dom w zakładce „Dla pacjenta”.
Codziennie samodzielnie dokonujesz pomiaru saturacji oraz tętna za pomocą pulsoksymetru. Ponadto mierzysz sobie temperaturę, notujesz liczbę oddechów i objawy chorobowe.
Jak wykonywać pomiary pulsoksymetrem
- pomiary trzeba wykonywać po kilku minutach odpoczynku
- przed wykonaniem pomiarów trzeba umyć ręce
- pomiary trzeba przeprowadzić w pozycji siedzącej
- podczas korzystania z pulsoksymetru nie można mieć pomalowanych paznokci.
Jak możesz otrzymać wsparcie psychologa
Zaznacz w aplikacji PulsoCare w trakcie pomiarów „inne objawy”, a skontaktują się z Tobą konsultanci, aby umówić rozmowę z psychologiem. Otrzymasz profesjonalne wsparcie emocjonalne i psychiczne w tym trudnym czasie.
Kiedy skontaktuje się z Tobą lekarz
Wprowadzone przez Ciebie wyniki są przesyłane do systemu. Reaguje, jeśli twoje wyniki wskazują na pogorszenie stanu zdrowia. Zawiadamia wówczas Centrum Kontaktu DOM. W efekcie dzwoni do Ciebie konsultant i przeprowadza dodatkowy wywiad. Możesz zostać skierowany na konsultację w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultant od razu wyśle po Ciebie zespół ratownictwa medycznego.
Opracowane algorytmy pomagają wcześnie wychwycić pacjentów, u których może dojść do pogorszenia stanu zdrowia lub bezpośredniego zagrożenia życia, a którzy w odpowiednim czasie powinni trafić na leczenie szpitalne.
Jeśli nie masz Internetu lub smartfona
Jeżeli nie masz smartfonu lub dostępu do Internetu, możesz przekazywać wyniki swoich pomiarów z pulsoksymetru przez telefon.
Zadzwoń na infolinię i postępuj zgodnie z usłyszaną instrukcją. Podaj swoje dane i aktualne wyniki pomiarów pulsoksymetrem.
Z tego rozwiązania możesz korzystać w przypadku utraty połączenia z Internetem lub kiedy posiadasz tylko telefon stacjonarny.
Dzwoniąc na infolinię, korzystaj z numeru telefonu, który podałeś na formularzu do rejestracji do programu Domowej Opieki Medycznej.
Jak oddać pulsoksymetr
Pokonałeś koronawirusa? Oddaj pulsoksymetr i pomóż innym.
Pulsoksymetr należy zwrócić po zakończeniu okresu izolacji. Możesz to zrobić poprzez aplikację PulsoCare – „zwrot pulsoksymetru”.
Uwaga! Do przesyłki zwrotnej nie dołączaj ulotki i instrukcji obsługi otrzymanych z urządzeniem!
Zadbaj o to, aby aparat został zwrócony w wyjściowym stanie, by mógł pomagać innym chorym.
Ważne telefony
- Infolinia Domowej Opieki Medycznej dla Pacjentów (całodobowa): 22 735 39 40. Infolinia do zdalnego monitorowania pacjentów z COVID-19 w ramach programu Domowa Opieka Medyczna. Zadzwoń, jeśli miałeś lekarską poradę telemedyczną i nie otrzymałeś skierowania lub recepta została błędnie wystawiona, lub chcesz skorzystać z bezpłatnej porady psychologa.
- Jeśli nie otrzymałeś pulsoksymetru, napisz na adres: pomoc@pulsocare.com
- Masz problem z instalacją lub działaniem aplikacji PulsoCare? Napisz na adres: support@pulsocare.com
Adresy e-mailowe obsługiwane są w godzinach 8:00-17:00, 7 dni w tygodniu, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.