Zamiast szukać telefonu do najbliższego sanepidu skuteczniej, szybciej i wygodniej jest zgłosić bezpośredni kontakt z osobą zakażoną lub możliwość zakażenia drugiej osoby poprzez wypełnienie formularza dostępnego online.
Wypełnij formularz, jeśli:
- masz pozytywny wynik testu na koronawirusa (test PCR w kierunku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2)
- miałeś/aś bliski kontakt z osobą zakażoną
- jako rodzic lub opiekun masz upoważnienie do wykonywania czynności za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta w imieniu Twojego dziecka lub osoby, która nie umie się samodzielnie zarejestrować, a powinna się zgłosić do sanepidu.
Gdzie znajdziesz formularz
Po zalogowaniu się na Internetowe Konto Pacjenta zobaczysz po prawej stronie obok powitania napis „Kwarantanna – zgłoszenie online” wraz z czerwoną ikonką przedstawiającą koronawirusa.
Widzi to każdy, kto zaloguje się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta. Także osoby, które nie mają na razie żadnego powodu, by skorzystać z formularza online.
Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta
Kiedy klikniesz na napis „Kwarantanna – zgłoszenie online”, znajdziesz się na stronie formularza. Formularz zastępuje pierwszy kontakt z sanepidem i pozwala szybko przekazać istotne wiadomości, bez czekania na połączenie z inspekcją sanitarną.
Po przejściu na formularz należy wskazać przyczynę, dla której kontaktujesz się z sanepidem, wybierając:
- jestem zakażony koronawirusem (mam pozytywny wynik testu)
- miałem bezpośredni kontakt z osobą zakażoną koronawirusem
- zgłaszam w imieniu osoby zakażonej koronawirusem (która ma pozytywny wynik testu)
- zgłaszam w imieniu osoby, która miała bezpośredni kontakt z osobą zakażoną koronawirusem
Następnie podajesz swoje dane (imię, nazwisko, PESEL, mail, telefon) oraz informujesz, czy jesteś pracownikiem służby zdrowia. Swój adres mailowy i telefon musisz wpisać dwukrotnie, by go potwierdzić. Podajesz też miejsce, w którym będziesz odbywać kwarantannę (a nie Twoje miejsce zameldowania).
Na kolejnej stronie wpisujesz prawdopodobne źródło zakażenia, w zależności od tego, czy znasz dane tej osoby lub nie lub wówczas, gdy informacja o kontakcie z osobą zakażoną pochodzi z aplikacji STOP COVID – ProteGO Safe. Podajesz datę kontaktu i opisujesz okoliczności np. podróż transportem zbiorowym, spotkanie w pracy, szkole itp. Na koniec należy potwierdzić prawdziwość danych i wyrazić zgodę na ich przetwarzanie. Teraz wyślij zgłoszenie do inspekcji sanitarnej (sanepidu).
Jeśli otrzymałeś pozytywny wynik testu, to w umieszczonym na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta komunikacie o skierowaniu Cię na izolację domową przeczytasz dodatkowo prośbę, by zgłosić wszystkie osoby, które miały z Tobą kontakt – na tym samym formularzu.
Uwaga, przechodząc na formularz zgłoszenia kwarantanny online bezpośrednio z Internetowego Konta Pacjenta, nie musisz się ponownie logować.
Jeśli jednak będziesz wchodzić na ten formularz ze strony rządowej poświęconej koronawirusowi, musisz się zalogować przez profil zaufany lub w inny sposób potwierdzić swoją tożsamość (odbywa się to identycznie jak podczas logowania na Internetowe Konto Pacjenta).
Co to znaczy bliski kontakt
Bliski kontakt z osobą chorą na koronawirusa oznacza:
- przebywanie w bezpośredniej bliskości (twarzą w twarz) z osobą chorą, w odległości mniejszej niż 2 m przez ponad 15 minut
- bezpośredni kontakt fizyczny z osobą zakażoną wirusem SARS-CoV-2 (np. podanie ręki)
- bezpośredni kontakt bez środków ochronnych z wydzielinami osoby z COVID-19 (np. dotykanie zużytej chusteczki higienicznej, narażenie na kaszel osoby chorej)
- przebywanie w tym samym pomieszczeniu, co chory z COVID-19, przez co najmniej 15 minut (np. w mieszkaniu, w klasie, poczekalni szpitala/przychodni, sali konferencyjnej)
- kontakt na pokładzie samolotu lub innych środków transportu zbiorowego obejmujący osoby zajmujące dwa miejsca (w każdym kierunku) sąsiadujące z osobą z COVID-19, osoby towarzyszące w podróży lub sprawujące opiekę nad osobą z COVID-19, członków załogi obsługujących sekcję, w której znajduje się chory.
Jaki będzie skutek Twojego zgłoszenia
W ciągu 24 godzin od wysłania formularza zadzwoni do Cebie ktoś z sanepidu. Czas ten może się wydłużyć ze względu na liczbę zgłoszeń.
Jeśli w ciągu 24 godzin sanepid się z Tobą nie skontaktuje:
- sprawdź, czy na adres e-mail, który podałeś w zgłoszeniu, przyszło potwierdzenie zgłoszenia. Jeśli nie, wyślij zgłoszenie ponownie
- jeśli potwierdzenie przyszło, czekaj na kontakt. Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń czas oczekiwania na kontakt może się wydłużyć
- jeśli w ciągu kolejnych 12 godzin kontakt nie nastąpi, wyślij zgłoszenie ponownie lub zadzwoń na infolinię.
Przeczytaj, jakie zasady obowiązują Cię na kwarantannie lub izolacji domowej
Twój stan jest ciężki? Nie czekaj. Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999 i uprzedź, że możesz mieć koronawirusa.
Ważne telefony
- Pytania związane z kwarantanną: zadzwoń na infolinię inspekcji sanitarnej: +48 22 25 00 115
- Automatyczne powiadomienia o kwarantannie: +48 22 10 43 705
- Co robić w razie objawów lub podejrzenia zakażenia: infolinia NFZ: 800 190 590
- Pytania dot. zasiłków, świadczeń i ulg w prowadzonej działalności: infolinia ZUS: +48 22 560 16 00
- Wszystkie numery telefonów i formularz kontaktowy znajdziesz na rządowej stronie poświęconej koronawirusowi.