Epidemia koronawirusa sprawiła, że pacjenci zaczęli ograniczać osobiste wizyty w przychodniach.
– Lekarze rodzinni bardzo szybko przestawili się z tradycyjnych wizyt na teleporady, aby zapewnić opiekę w czasie epidemii. Z badań wynika, że w czasie epidemii 80 proc. konsultacji medycznych odbywało się w tej formie. Dzięki temu pacjenci mieli możliwość ograniczenia kontaktów z innymi osobami i unikania miejsc, w których można się zakazić – mówi wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.
Narodowy Fundusz Zdrowia chce sprawdzić, czy teleporady były skuteczne, a lekarze pomocni oraz czy pacjent był, w razie potrzeby, umawiany na osobistą wizytę. Do osób, które w ciągu ostatnich 4 miesięcy skorzystały z porady lekarza rodzinnego, będą od 6 lipca dzwonić ankieterzy.
Ankieta jest anonimowa i dobrowolna.
O co spyta ankieter
- Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
- Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
- Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
- Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
- Jaki to był rodzaj porady?
- Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
- Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza, został rozwiązany?
- Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
- Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
- Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
- Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
- Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
O co ankieter nie spyta?
Ankieterzy nie mają Twoich danych osobowych (takich jak imię, nazwisko, adres, PESEL) i ich nie potrzebują. Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystałeś, ani o lekach, jakie zostały Ci przepisane. Nie mogą więc o nie pytać.
Dlatego w trakcie rozmowy z ankieterem nie podawaj żadnych informacji o sobie. Ważna jest tylko Twoja opinia o teleporadzie.
Masz wątpliwości? Zgłoś je!
Ankieterzy, którzy zadzwonią do Ciebie, działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń pod numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590, czynny całą dobę przez siedem dni w tygodniu.