Kto może skorzystać z testu PCR w mobilnym punkcie?
Osoby posiadające zlecenie na test PCR wystawione:
- przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ)
- przez lekarza lub felczera, którzy udzielają świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
- przez lekarza pracującego w hospicjum lub zakładzie opiekuńczo-leczniczym
- przez inspekcję sanitarną
- przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego
- przed przyjęciem do domu pomocy społecznej
- przed przyjęciem do hospicjum
- przed przyjęciem do stacji dializ
- przed rozpoczęciem turnusu rehabilitacyjnego
- online lub telefonicznie, po wypełnieniu formularza.
Czy trafiam na kwarantannę?
Od dnia zlecenia testu podlegasz 7-dniowej kwarantannie (masz jednak prawo opuścić miejsce jej odbywania na czas pobrania wymazu oraz dojazdu do punktu mobilnego i z powrotem do domu, a także jeżeli musisz udać się do lekarza).
Jeśli masz zlecenie na test przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo-leczniczego, zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego, domu pomocy społecznej, hospicjum, stacji dializ, to nie podlegasz kwarantannie.
Jeśli twoja kwarantanna została nałożona tylko ze względu na zlecenie na test, a wynik Twojego badania jest negatywny, zostaniesz zwolniony/a z kwarantanny. Zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i zasad higieny.
Jeśli jednak Twoja kwarantanna została nałożona ze względu na kontakt z osobą zakażoną lub z innych powodów, musisz pozostać na kwarantannie mimo negatywnego wyniku testu.
Poczekaj, aż dostaniesz informację o zakończeniu kwarantanny!
Jakich dokumentów potrzebuję?
Na badanie zabierz ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (ten, którego serię i numer podałeś/aś osobie wystawiającej skierowanie na badanie).
Jeżeli go nie masz (nie masz numeru PESEL), w zleceniu zostanie wpisana seria i nr Twojego paszportu. Zabierz go potem do punktu pobrań.
Nie musisz znać numeru zlecenia na test ani przynosić jego wydruku.
Czy mogę się umówić na test na konkretną godzinę?
Pacjenci przyjmowani są według kolejności przybycia. Nie ma możliwości umówienia się na konkretną godzinę. Jeżeli jednak podasz swój numer telefonu komórkowego na etapie wystawiania zlecenia, możesz otrzymać sms z sugerowanym terminem (dzień i godzina) oraz adresem mobilnego punktu w Twojej okolicy, w którym możesz wykonać badanie. System dokona dla Ciebie wstępnej rezerwacji tego terminu.
Pamiętaj jednak, że jest to orientacyjna godzina pobrania wymazu.
Lista adresowa punktu pobrań znajduje się pod artykułem.
Jak mam udać się na test?
Do punktu pobrań udaj się najlepiej własnym środkiem transportu lub pieszo. Nie ma rejonizacji, ale w SMS-ie otrzymujesz propozycję punktu pobrań. Możesz jednak udać się do tego punktu, który jest dla Ciebie najwygodniejszy.
W drodze na badanie i z powrotem należy też zachować zasady dystansu społecznego.
Jak się przygotować do badania?
Minimum 2 godziny przed badaniem:
- nie spożywaj posiłków
- nie pij
- nie żuj gumy
- nie płucz jamy ustnej i nosa
- nie myj zębów
- nie przyjmuj leków
- nie pal papierosów
Jak otrzymam wynik?
Twój wynik jest widoczny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Wynik widzi również twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). O wyniku badania może też poinformować Cię przychodnia POZ, w której pracuje Twój lekarz POZ, lub laboratorium, które przeprowadzało badanie.
W systemie znajdą się także wyniki testu na koronawirusa wykonane prywatnie, nawet jeśli wynik jest negatywny lub nierozstrzygający.
Wynik testu na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP)
Jeśli podałeś/aś w ustawieniach Internetowego Konta Pacjenta swój telefon, to otrzymasz SMS z powiadomieniem, że na Internetowym Koncie Pacjenta masz już informację o wyniku Twojego testu.
Na Internetowym Koncie Pacjenta oprócz wyniku testu znajdziesz informację o ewentualnym podleganiu kwarantannie lub izolacji domowej wraz z przewidywaną datą jej trwania.
Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta
Jeśli test zrobiło Twoje dziecko, to możesz sprawdzić wynik na jego Internetowym Koncie Pacjenta.
Więcej na temat dostępu do konta dziecka
Wynik testu w aplikacji mojeIKP
mojeIKP to bezpłatna aplikacja mobilna, która daje dostęp do wybranych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.
Dowiedz się, jak zainstalować mojeIKP
Żeby sprawdzić wynik testu:
- uruchom aplikację mojeIKP
- kliknij na e-zdrowie (na dole strony po lewej)
- wybierz „Wynik testu i kwarantanna”
Otrzymasz informację o ostatnim wprowadzonym do systemu wyniku testu oraz kwarantannie lub izolacji.
Możesz też sprawdzić to dla swojego dziecka.
Dowiedz się, jak przejść na konto dziecka w aplikacji mojeIKP
Czy mogę odebrać wynik osobiście w punkcie pobrań?
Nie ma możliwości osobistego odbioru wyników.
Mam wynik pozytywny. Co teraz?
Od momentu uzyskania pozytywnego wyniku testu powinieneś poddać się izolacji w domu, trwa 10 dni. Okres trwania izolacji możesz też sprawdzić na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.
Sprawdź zasady kwarantanny i izolacji społecznej
Jeżeli jednak poczujesz się gorzej, skontaktuj się z lekarzem POZ, udaj się na oddział zakaźny szpitala lub wezwij karetkę, dzwoniąc na nr 112.
Czy dostanę zaświadczenie dla pracodawcy?
Jeżeli jesteś poddany kwarantannie lub izolacji domowej, nie musisz uzyskiwać eZLA. ZUS posiada dostęp do danych w systemie EWP i udostępni je Twojemu pracodawcy, na tej podstawie zostanie Ci wypłacone należne świadczenie.
Wynik testu jest nierozstrzygający/niediagnostyczny
Kiedy mogę zrobić ponowny test?
Wykonaj test w ciągu 24–48 h, przy czym wcześniej poproś lekarza POZ o nowe zlecenie na badanie lub załatw to przez formularz online.
Czy dostanę Unijny Certyfikat COVID po teście PCR?
Jeśli wynik testu jest negatywny, to na Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP znajdziesz UCC po teście, ważny przez 48 godzin.
Więcej na temat Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
Sprawdź, gdzie znajdują się mobilne punkty pobrań wymazu
Od 1 kwietnia 2022 r. nie są już wykonywane bezpłatne testy w mobilnych punktach pobrań.