Wprowadzone są działania profilaktyczne, takie jak: zakaz imprez i zgromadzeń powyżej 5 osób, zdalna nauka, zamknięcie muzeów, kin, teatrów, ogrodów zoologicznych, jedzenie z restauracji tylko na wynos, praca zdalna, apele o ograniczenie wychodzenia z domu osób starszych i przewlekle chorych. Oznacza to inny tryb naszego codziennego życia.
Warto zaplanować, co zrobić, kiedy musimy ograniczyć kontakty z innymi osobami lub w razie, gdyby była konieczność odbycia kwarantanny lub pobytu na izolacji domowej.
Sprawdź, co zrobić w przypadku, kiedy podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem.
Miej pod ręką ważne telefony
Sprawdź, czy masz aktualną listę kontaktów do rodziny, przyjaciół, szkoły dziecka, współpracowników i pracodawcy, sąsiadów, lekarza, z którym się kontaktujesz w pierwszej kolejności.
Ważne telefony:
- Pytania związane z kwarantanną: zadzwoń na infolinię inspekcji sanitarnej: +48 22 25 00 115
- Automatyczne powiadomienia o kwarantannie: +48 22 10 43 705
- Co robić w razie objawów lub podejrzenia zakażenia: infolinia NFZ: 800 190 590
- Pytania dot. zasiłków, świadczeń i ulg w prowadzonej działalności: infolinia ZUS: +48 22 560 16 00
- Wszystkie numery telefonów i formularz kontaktowy znajdziesz na rządowej stronie poświęconej koronawirusowi.
Pamiętaj, że jeśli musisz skontaktować się z lekarzem, zrób to najpierw telefonicznie.
Sprawdź numer telefonu Twojego POZ
Jeśli Twoja przychodnia nie odbiera telefonu, wejdź na jej stronę internetową i sprawdź, czy nie ma tam komunikatu dotyczącego:
- zmiany numeru telefonu
- numeru telefonu dla teleporady
- e-rejestracji przez Internet.
Jak działa podstawowa opieka zdrowotna
Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz: szybko, wygodnie, bezpiecznie, bez wychodzenia z domu.
Znajdziesz na nim też funkcjonalności, które uruchomiono, by pomóc Ci podczas pandemii:
- wynik Twojego testu na koronawirusa
- informację, do kiedy prawdopodobnie masz przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od Twojego stanu zdrowia)
- link do formularza, umożliwiającego kontakt z sanepidem.
Więcej o tym, jak użyteczne jest IKP podczas pandemii
Co możesz zrobić, żeby czuć się spokojnie?
Porozmawiaj z bliskimi, starszymi krewnymi, przyjaciółmi, sąsiadami.
- Zaplanuj, jak możesz pomóc tym, którzy powinni zostać w domu: omów z nimi, kto dostarczy jedzenie, kto zaopiekuje się zwierzętami domowymi, itp. Przedyskutuj, co będzie potrzebne, jeśli będą musieli poddać się kwarantannie.
- Ustal z bliskimi, kto Tobie dostarczy jedzenie, zaopiekuje się dziećmi i zwierzętami domowymi, jeśli sam będziesz poddany kwarantannie.
- Napisz na kartce: z kim się skontaktować, gdybyś zasłabł, oraz informację, że np. w domu bez opieki czekają zwierzęta. Włóż do portfela.
- Bądź z bliskimi w kontakcie telefonicznym lub mailowym.
- Jeśli mieszkasz sam i zachorujesz na COVID-19, możesz potrzebować pomocy. Jeśli dodatkowo cierpisz na przewlekłą chorobę, poproś rodzinę i przyjaciół o częstszy kontakt i sprawdzanie Twojego stanu zdrowia.
- Uwaga: Może przyjść do Ciebie dzielnicowy lub inny policjant z pytaniem, czy czegoś potrzebujesz lub sprawdzeniem, czy przestrzegasz kwarantanny. Mogą też skontaktować się telefonicznie, by potwierdzić, że jesteś w domu i zapytać, czy potrzebujesz pomocy lub wsparcia.
- Możesz zgłosić się telefonicznie do Urzędu Wojewódzkiego lub Ośrodka Pomocy Społecznej z informacją, że potrzebujesz pomocy.
- Porozmawiaj z sąsiadami. Jeśli Twoja okolica ma stronę internetową lub profil czy grupę na Facebooku lub innych mediach społecznościowych, dołącz do niej, aby mieć kontakt z sąsiadami oraz dostęp do informacji.
- Buduj sąsiedzką sieć kontaktów i pomocy. Jeśli ktoś z sąsiadów jest osobą starszą, samotną, ma ograniczone możliwości poruszania się, choruje przewlekle i powinien zostać w domu, ofiaruj mu pomoc w zakupie leków czy jedzenia. W mediach społecznościowych widać dobre przykłady takiego działania, ludzie wywieszają kartki na klatce schodowej, pisząc: „Drodzy Sąsiedzi, jeśli potrzebujecie pomocy, zadzwońcie”.
- Sprawdź, gdzie znajdziesz pomoc w swoim miejscu zamieszkania. Utwórz listę lokalnych organizacji, z którymi możesz się skontaktować, jeśli potrzebujesz dostępu do informacji, opieki zdrowotnej, wsparcia i zasobów.
- Sprawdź, jak możesz zamówić jedzenie przez Internet oraz inne usługi.
- Wybierz pokój w domu, w którym można oddzielić chorych członków rodziny od zdrowych, gdyby zaszła taka potrzeba.
- Bądź na bieżąco – sprawdzaj aktualne informacje epidemiologiczne i komunikaty w wiarygodnych źródłach. Wybierz program telewizyjny, stację radiową, portal, którym ufasz. Nie wierz w plotki, internetowe porady i alarmy wysyłane z niezidentyfikowanych źródeł.
- Zadbaj o zdrowie emocjonalne Twoje i Twoich bliskich. Odpoczywaj, wysypiaj się, jedz regularnie posiłki. Wspieraj bliskich. Podziel się swoimi obawami z rodziną. Rób przerwy w oglądaniu, czytaniu lub słuchaniu wiadomości o koronawirusie.
- Zaloguj się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, żeby moc odbierać e-recepty bezpośrednio na telefon i mail, a także – w razie potrzeby – upoważnić kogoś do ich odbierania. Sprawdź, czy Twoje bliskie osoby, zwłaszcza te starsze, są zalogowane na Internetowym Koncie Pacjenta i mogą Cię upoważnić do odebrania e-recepty.
Sprawdź, jak zalogować się na IKP - Nie udostępniaj w Internecie wiadomości od razu po tym, jak Cię przestraszyły lub wzburzyły. Sprawdź najpierw, jakie jest ich źródło. Niektóre osoby z rozmaitych powodów mogą wykorzystywać Twoje obawy, oferować Ci cudowne lekarstwa lub środki zaradcze, pisać, że ktoś sławny wyzdrowiał itp. Możesz dostać np. fałszywy mail, a kiedy klikniesz, stracisz pieniądze z konta.
- Zrób listę potrzebnych rzeczy i przygotuj zapasy na nie więcej niż 2 tygodnie. Nie potrzebujesz zapasów na pół roku. Zachowaj zdrowy rozsądek, bo inaczej wydasz pieniądze i będziesz wyrzucać żywność.