Jeśli jesteś osobą 60+, a jeszcze się nie zaszczepiłaś/aś, nadal możesz to zrobić. Wszystkie osoby 60+ mają wystawione e-skierowania na szczepienie.
Od 6 stycznia 2022 każda osoba 18+ może zaszczepić się dawką przypominającą:
- e-skierowanie na szczepienie przypominające dostaniesz po 5 miesiącach, jeśli szczepiłeś/aś się Moderną, Pfizerem lub AstrąZeneką
- jeśli szczepiłeś się preparatem Johnson&Johnson, e-skierowanie na szczepienie przypominające dostaniesz teraz po 2 miesiącach.
Od 20 kwietnia 2022 osoby w wieku 80+ mogą przyjąć drugą dawkę przypominającą po upływie 5 miesięcy od pierwszej dawki przypominającej. Od 22 lipca 2022 możesz zaszczepić się drugą dawką przypominającą, jeśli masz 60–79 lat, jesteś po pełnym szczepieniu podstawowym i pierwszej dawce przypominającej. Na szczepienie możesz umówić się po 120 dniach od pierwszej dawki przypominającej.
W tym szczepieniu stosowane są wyłącznie szczepionki mRNA: Comirnaty (Pfizer) lub Spikevax (Moderna). Ministerstwo Zdrowia zaleca szczepienie tym samym preparatem, którym byłeś/aś szczepiony przy pierwszym szczepieniu przypominającym.
Uwaga, ozdrowieńcy mają wystawione e-skierowanie po 30 dniach od daty pozytywnego wyniku testu na koronawirusa.
Jak zapisujesz / rejestrujesz się na szczepienie
W tym celu możesz:
- wejść w e-skierowanie, które masz dostępne w aplikacji mojeIKP, kliknąć na „Zarejestruj się”, wybrać termin i miejsce, zatwierdzić. Ściągnij aplikację mojeIKP na telefon
- zadzwonić na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989 w godz. 7.00-20.00
- skontaktować się z wybranym punktem szczepień Znajdź punkt szczepień
- zapisać się poprzez e-rejestrację dostępną na stronie głównej pacjent.gov.pl: z logowaniem się (logujesz się poprzez profil zaufany lub e-dowód lub konto banku. To ostatnie dostępne jest dla osób, które mają konto internetowe w bankach spółdzielczych, BOŚ, PKO BP lub Pekao SA, Banku Paribas, VeloBanku i Credit Agricole, Kasie Stefczyka, ING Banku Śląskim. Sprawdź, jak założyć profil zaufany).
Podczas rejestracji możesz wybrać dokładny termin oraz miejsce Twojego szczepienia, a następnie otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Do rejestracji nie potrzebujesz żadnych dodatkowych danych czy dokumentów, wystarczy, że podasz swój numer PESEL.
Wszystkie e-skierowania na szczepienie są ważne przez 90 dni. Jeśli nie posiadasz numeru PESEL lub minął termin ważności pierwszego e-skierowania, o wystawienie kolejnego e-skierowania możesz poprosić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
Jeżeli zarejestrowałeś/aś się na szczepienie i masz wyznaczony termin, to Twoje e-skierowanie nie traci ważności aż do zakończenia szczepienia. Jeśli Twoje e-skierowanie przestanie być ważne, nim zapisałeś/aś się na szczepienie, zostanie Ci wystawione kolejne.
Przeczytaj o przedłużaniu ważności e-skierowań dla seniorów
Jeśli potrzebujesz transportu do punktu szczepień, bo masz problemy z samodzielnym dotarciem na miejsce, możesz skorzystać z transportu zorganizowanego przez samorządy.
Kto i jak może skorzystać z transportu oferowanego przez samorządy
Jeśli Twój stan zdrowia uniemożliwia Ci dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień lub skorzystanie z transportu organizowanego przez jednostki samorządu terytorialnego i potrzebujesz szczepienia w miejscu zamieszkania (pobytu), skontaktuj się z Twoją przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej.
Przeczytaj, kto może być zaszczepiony w domu i jak to załatwić
Jeśli jesteś opiekunem starszej osoby, która jest ubezwłasnowolniona, dowiedz się, jak ją zaszczepić.
jeśli jesteś po pełnym szczepieniu, możesz teraz dostać dawkę przypominającą, która wzmocni Twoją odporność.
Zapis na szczepienie przez e-rejestrację na pacjent.gov.pl
Od 22 stycznia br. e-rejestracja podpowiada pacjentowi, gdzie może się zaszczepić w danym województwie, w najszybszym dostępnym terminie. Może to być więc miejsce oddalone od miejsca zamieszkania pacjenta. Jeżeli dla pacjenta ważniejsze jest, by punkt szczepień znajdował się blisko jego miejsca zamieszkania, powinien sprawdzić dostępność terminów, wybierając konkretną miejscowość w wyszukiwarce.
Pamiętaj, że możesz wybrać dowolny punkt szczepień, niekoniecznie najbliższy. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.
Uwaga, nie zaznaczaj „dowolny czas i termin”. Wybierz coś.
Zaraz po dokonaniu rezerwacji otrzymasz powiadomienie SMS-em, a następnie, również SMS-em, przypomnienie na dzień przed planowanym terminem szczepienia.
Możesz anulować wizytę, zmienić termin lub wybrać inny punkt szczepień przed przyjęciem pierwszej dawki szczepionki. Jednak już po pierwszym szczepieniu – nie będziesz mógł dokonać zmiany. Wynika to z konieczności podania drugiej dawki szczepionki, która pochodzi od tego samego producenta. Druga dawka musi też zostać podana w określonym terminie, tak by szczepienie było maksymalnie skuteczne.
Jak przebiega szczepienie
Szczepionka podawana jest domięśniowo, w ramię. Nie musisz się w żaden sposób przygotowywać do zabiegu. Na miejscu, przed samym szczepieniem lekarz zbada Cię, by ocenić, czy możesz zostać zaszczepiony/a.
Przed szczepieniem wypełniasz też kwestionariusz badania przesiewowego.
Tutaj znajdziesz aktualny kwestionariusz
Po szczepieniu konieczna będzie 15. minutowa obserwacja pod kątem ewentualnego wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP).
Jeśli dostaniesz szczepionkę, która wymaga podania drugiej dawki, na termin drugiego szczepienia umów się od razu w punkcie szczepień, w którym otrzymałeś/aś pierwszą dawkę.
Dowiedz się, jakie są zasady łączenia szczepionek
Informacja o przebytym szczepieniu
Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Informację o przyjętych kolejnych dawkach szczepień znajdziesz też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Profilaktyka”>”Szczepienia”.
Fakt zaszczepienia zostanie potwierdzony poprzez Unijny Certyfikat COVID, który znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP. Na UCC składa się kod QR i unikalny identyfikator:
- zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta
- wybierz kafelek „Certyfikaty” na dole strony
- wybierz rodzaj certyfikatu i kliknij na „Pobierz kod QR”
- zapisz pdf na swoim urządzeniu lub wydrukuj, możesz też zeskanować kod.
Możesz też otrzymać UCC go w formie wydruku papierowego w punkcie szczepień, po zabiegu.
Unijny Certyfikat COVID (UCC) dostaje m.in. osoba, która otrzymała przynajmniej jedną dawkę szczepionki przeciw COVID-19. W Polsce UCC będzie ważny po 14 dniach od podania drugiej dawki dwudawkowej szczepionki lub po podaniu jednodawkowej szczepionki.
Więcej na temat Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
W razie pytań lub wątpliwości
- Lista ważnych numerów telefonów
- Skorzystaj z wideoczata na stronie gov.pl/szczepimysie
- Wyślij pytanie na adres szczepionki@nfz.gov.pl
- Szczegółowe informacje można też znaleźć na stronie www.gov.pl/web/koronawirus oraz https://www.gov.pl/web/szczepimysie