Każdy, kto ma PESEL, może korzystać z dwóch bezpłatnych aplikacji Ministerstwa Zdrowia:
- Internetowego Konta Pacjenta (IKP), na które logujesz się przez stronę pacjent.gov.pl
- aplikacji mobilnej mojeIKP, którą instalujesz na telefonie komórkowym.
Obie oferują szereg możliwości załatwiania spraw zdrowotnych online. Aplikacja na telefon mojeIKP daje dostęp do większości funkcji Internetowego Konta Pacjenta, zachęca również do działań profilaktycznych.
Opowiedz o aplikacji mojeIKP
Aplikacja mojeIKP to świetny sposób, by dbać o zdrowie w wygodny sposób.
Twoja babcia nie korzysta z aplikacji na telefon i jest przyzwyczajona do załatwiania wszystkiego przez osobistą wizytę w przychodni lub telefon? Będzie się zastanawiać, czy mojeIKP jest jej potrzebne. Opowiedz jej o aplikacji.
mojeIKP umożliwi jej skuteczne załatwianie wielu spraw, m.in.:
- łatwe odebranie e-recepty i e-skierowania
- sprawdzenie ulotki i dawkowania przepisanego leku
- wykupienie leku w aptece bez podawania numeru PESEL (wystarczy, że dasz farmaceucie do zeskanowania kod e-recepty)
- ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywasz
- skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku
- sprawdzenie telefonu do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarki POZ
- udostępnienie swoich dokumentów medycznych bliskim osobom, np. po to, by wykupiły receptę
- udostępnienie dokumentów medycznych lekarzowi, np. recept otrzymanych od innego lekarza
- sprawdzenie historii leczenia, np. dat wizyt u lekarza, pobytu w szpitalu
- umówienie się na szczepienie przeciw COVID-19
- bezpieczne ćwiczenie dzięki bezpłatnemu planowi „8 tygodni do zdrowia”.
Pomóż z instalacją aplikacji
Aplikację można pobrać ze sklepów na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.
Przygotuj się, by pomóc w instalowaniu aplikacji i zalogowaniu. Zadbaj wcześnie o profil zaufany dla babci lub upewnij się, że ma pod ręką dane swojego konta bankowego. Ustal z nią wcześniej, jaki będzie jej PIN do aplikacji, jaki ciąg liczb będzie jej najłatwiej zapamiętać.
Jak uruchomić mojeIKP:
- w telefonie znajdź: Google Play lub Play App Store albo otwórz wyszukiwarkę lub okienko przeglądarki i wpisz mojeIKP, a zobaczysz mojeIKP na stronie https://play.google.com/ lub https://apps.apple.com/
- wybierz aplikację mojeIKP z granatowo-niebieskim serduszkiem
- kliknij na „Zainstaluj”
- pomiń „Wybierz kraj” – to dla osób spoza Polski
- kliknij na „Zaloguj się”
- pierwszy raz logujesz się:
- profilem zaufanym – sprawdź, jak go uzyskać
- lub tak jak na konto internetowe w banku. Obecnie możliwość takiego logowania się oferują: PKO BP (iPKO lub Inteligo), Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBank, Crédit Agricole, Bank Millennium, Kasa Stefczyka, ING Bank Śląski, Bank Spółdzielczy w Brodnicy lub banki spółdzielcze z Grupy BPS. Logujesz się do swojego banku, a on potwierdza Twoją tożsamość. Rozwiązanie to jest wygodne, bezpieczne i nie wymaga zakładania profilu zaufanego
- aplikacją mObywatel.
- na koniec wpisujesz własny, czterocyfrowy PIN, którym potem będziesz się logować do aplikacji. Możesz też ustawić logowanie za pomocą twarzy lub odcisku palca.
Aplikację może zainstalować i uruchomić także osoba, która dotąd nie korzystała z Internetowego Konta Pacjenta.
Zadbaj o upoważnienie
Teraz warto od razu pomóc babci w upoważnieniu jakiejś osoby z rodziny, która w razie choroby odbierze e-recepty i wykupi jej lekarstwa.
Jak dać komuś dostęp do swoich danych:
- uruchom aplikację
- wejdź w „Menu” >> „Uprawnienia”
- wybierz opcję: upoważnij bliską osobę do przeglądania Twoich danych
- teraz wpisz dane: w przypadku osoby bliskiej podajesz imię, nazwisko, PESEL i ustalasz, czy dostęp ma być na jakiś czas czy bezterminowy, a także, czy jest to dostęp do wybranych danych (np. tylko e-recept lub e-skierowań), czy wszystkich
- zapisz dane.
Możesz dostęp aktualizować (np. zmieniać zakres lub czas dostępu) lub usunąć.
Sprawdź, jak udostępnić swoje dane pracownikowi medycznemu lub farmaceucie
Skorzystajcie z porad
Na portalu pacjent.gov.pl znajdziesz artykuły z poradami zdrowotnymi dla starszych osób. Np. dotyczące:
- szczepień przeciw COVID-19
- bezpłatnych programów profilaktycznych
- łączenia leków
- zdrowych zachowań, np. picia odpowiedniej ilości wody, zdrowej diety
- zapobieganiu nadciśnieniu
- zapobieganiu osteoporozie
- bezpłatnych badań profilaktycznych
- wiele innych porad dostępnych na „Opiekuję się seniorem”.