Przychodnie zobowiązane są zapewnić rejestrację na podstawie zgłoszenia we wszystkich wyżej wymienionych formach.
Mając ubezpieczenie zdrowotne, masz prawo zapisać się na wizytę do lekarza:
- w wybranej przez siebie placówce leczniczej (przychodni)
- dowolnie wybranego dnia
- w godzinach pracy placówki POZ.
Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego (inaczej lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz POZ) – lekarz, który ma umowę z NFZ na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub pracuje w placówce posiadającej taką umowę. To lekarz pierwszego kontaktu – specjalista medycyny rodzinnej lub internista. Dzieci są w POZ pod opieką specjalisty medycyny rodzinnej lub pediatry.
Działanie placówek
Chcesz się dowiedzieć np. o godziny i miejsca przyjęć pacjentów albo zasady zapisów na porady i wizyty, także na wizyty lekarskie w domu? Informacje te powinny być dostępne i widoczne w każdej przychodni.
Placówki POZ działają od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00–18:00. Porady odbywają się:
- stacjonarnie
- w formie teleporad
- w miejscu pobytu, np. w domu pacjenta.
W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta konsultacja lekarza POZ powinna być udzielana w dniu zgłoszenia. W innych przypadkach świadczenia te są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem.
Problemy z rejestracją
Podstawą zasadności (lub jej braku) udzielenia wizyty w dniu zgłoszenia jest Twój stan zdrowia. To lekarz POZ – a nie osoba rejestrująca – decyduje, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie Ci świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia.
Pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych, i nie może podejmować decyzji medycznych.
Informacje o zasadach obowiązujących przy rejestracji znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Pacjenta: Siedem zasad postępowania przy rejestracji w placówce medycznej.
Jeśli pracownik rejestracji odmawia Ci zapisania na wizytę lekarską, zwróć się do:
- kierownika placówki z prośbą o pisemne wyjaśnienia. Kopię pisma prześlij do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta
- oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia właściwego ze względu na miejsce zdarzenia, jeśli odpowiedź jest dla Ciebie niewystarczająca. Zwrócić się do. Możesz także skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta.