Przypomnijmy, że:
- e-skierowania na szczepienie podstawowe (dwie dawki lub jedna w przypadku szczepionki Johnson&Johnson) mają wystawione wszystkie osoby 5+, które się jeszcze nie zaszczepiły
- osoby w wieku 12+ mogą się zaszczepić pierwszą dawką przypominającą po 3 miesiącach od szczepienia podstawowego, jeśli szczepiły się Moderną, Pfizerem lub AstrąZeneką, lub po 2 miesiącach, jeśli szczepiły się preparatem Johnson&Johnson
- osoby chore przewlekle, z obniżoną odpornością, miały też prawo do dawki dodatkowej po co najmniej 28 dniach od szczepienia podstawowego
- drugą dawkę przypominającą po 90 dniach od pierwszej mogą otrzymać od 16 września wszystkie osoby 12+
Więcej informacji o szczepieniach
Czemu nie masz e-skierowania
E-skierowanie na szczepienie:
- znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta
- odbierzesz w aplikacji na telefon mojeIKP. Jeśli nie masz e-skierowania na szczepienie, to nie możesz się zapisać na szczepienie.
Jeśli jesteś w wieku 60+ lub jesteś osobą chorą przewlekle w wieku 18-59 lat i nie masz e-skierowania na drugą dawkę przypominającą, to sprawdź, czy:
- upłynęło 120 dni od ostatniego szczepienia
- upłynęło 30 dni od zdiagnozowania COVID-19 (jeśli jesteś ozdrowieńcem)
- punkt szczepień wpisał prawidłowo poprzednie szczepienia (możesz to zweryfikować na swoim Internetowym Koncie Pacjenta).
Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta
Jeśli Twoje pierwsze szczepienie przypominające zostało w systemie oznaczone przez punkt szczepień jako dawka:
- 3/3 – to nie dostaniesz e-skierowania na drugie szczepienie przypominające, bo Twoja pierwsza przypominająca została opisana jako dodatkowa (uzupełniająca)
- 1/P – po 120 dniach dostaniesz automatycznie e-skierowanie na drugie szczepienie przypominające.
Uwaga, jeśli punkt szczepień popełnił błąd, wprowadzając Twoją kartę szczepienia pierwszą dawką przypominającą do systemu, skontaktuj się z nimi, by to poprawili.
Jeśli jesteś osobą chorą przewlekle 18+ i – chociaż pierwszą dawkę przypominającą masz wpisaną prawidłowo – jednak nie dostałeś/aś e-skierowania, zgłoś się do lekarza prowadzącego lub lekarza POZ (np. konsultacja telefoniczna, e-wizyta lub wizyta w poradni) z prośbą o jego wystawienie.
Jeśli uważasz, że spełniasz kryteria, a mimo to nie masz e-skierowania na szczepienie, zgłoś się do lekarza, on może Ci wystawić skierowanie.
Jesteś osobą z obniżoną odpornością, gdy:
- otrzymujesz aktywne leczenie przeciwnowotworowe
- po przeszczepach narządowych przyjmujesz leki immunosupresyjne lub terapie biologiczne
- jesteś po przeszczepie komórek macierzystych w ciągu ostatnich 2 lat
- masz umiarkowany lub ciężki zespół pierwotnych niedoborów odporności
- jesteś zakażony/a wirusem HIV
- leczysz się aktualnie dużymi dawkami kortykosteroidów lub innych leków, które mogą hamować odpowiedź immunologiczną
- jesteś dializowany/a przewlekle z powodu niewydolności nerek.
Jak się zapisać
Żeby zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19 jako osoba dorosła, możesz:
- otworzyć aplikację mojeIKP: zalogować się, wejść w kategorię e-zdrowie, kliknąć na skierowanie i wybrać „Umów szczepienie” (na samym dole e-skierowania). Ściągnij aplikację mojeIKP na telefon
- zadzwonić na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989 w godz. 7.00-20.00
- skontaktować się z wybranym punktem szczepień. Znajdź punkt szczepień
- zapisać się poprzez e-rejestrację dostępną na stronie głównej pacjent.gov.pl: logujesz się poprzez profil zaufany lub e-dowód lub przez aplikację mObywatel lub konto banku. To ostatnie dostępne jest dla osób, które mają konto internetowe w bankach spółdzielczych Grupy BPS, Banku Spółdzielczym w Brodnicy, Kasie Stefczyka, BOŚ, PKO BP lub Pekao SA, BNP Paribas, VeloBanku, Crédit Agricole, mBanku, Banku Millennium. Sprawdź, jak założyć profil zaufany
Umówić dziecko na szczepienie można:
- poprzez aplikację mojeIKP: otwierasz aplikację, logujesz się, przechodzisz na konto dziecka, z głównej strony wchodzisz w kategorię e-zdrowie, klikasz na skierowanie i wybierasz „Umów szczepienie” (na samym dole e-skierowania)
- dzwoniąc na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989 w godz. 7.00-20.00
- kontaktując się z wybranym punktem szczepień Znajdź punkt szczepień.
Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o szczepienia