Zobacz, jak wygląda nowa główna strona aplikacji mojeIKP.
Teraz na głównej stronie aplikacji znajdziesz:
- pogotowie ratunkowe
- ważne numery
- powiadomienia (tylko skierowane do ogółu ubezpieczonych, żeby odebrać e-recepty i e-skierowania, trzeba się zalogować)
- przypomnienia o lekach (czyli funkcję, w której ustawisz godziny zażywania leków)
- przycisk „Zaloguj się” – z którego przechodzisz do dostępnych po zalogowaniu się zakładek e-zdrowie (e-recepty, e-skierowania, Unijny Certyfikat COVID) i profilaktyka (Diety NFZ, krokomierz, quizy).
Pogotowie ratunkowe
999 – to numer alarmowy pogotowia ratunkowego. Połączenie odbiera bezpośrednio dyspozytor medyczny.
Jeśli wybierzesz przycisk „Pogotowie ratunkowe”, to Twój telefon od razu wybierze ten numer.
Ważne telefony
W zakładce ważne telefony znajdziesz numery:
- 112 – to jednolity numer alarmowy, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, ale także mienia. Operator numeru 112 po rozmowie z Tobą powiadomi odpowiednie służby: pogotowie, straż pożarną, policję, służby ratownictwa wodnego itp. Może także połączyć Cię bezpośrednio z właściwą służbą
- 800 137 200 – numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK) działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje są udzielane przez telefon. Dzięki niej łatwiej niż dotychczas otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer lub wypełnisz formularz. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w sobotę, niedzielę i święta
- 800 190 590 – numer Telefonicznej Informacji Pacjenta. Na infolinii uzyskasz informację o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece, w której znajdziesz swój lek. Dowiesz się, jak postępować w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Infolinia działa również w języku angielskim oraz ukraińskim.
Wzywanie pogotowia
Kiedy wzywać pogotowie?
Pogotowie ratunkowe wzywaj wyłącznie w sytuacji:
- bezpośredniego zagrożenia życia
- sytuacji nagłej, której skutkiem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.
Przykładowe sytuacje, które wymagają wezwania zespołu ratownictwa medycznego
Jak wygląda rozmowa z dyspozytorem pogotowia?
Dyspozytor zapyta Cię:
- Co się stało?
- Gdzie to się stało? Podaj dokładny adres (pełną nazwę miejscowości, ulicę, numer domu, gminę, powiat, a także województwo, ponieważ nazwy miejscowości się powtarzają).
- Ile osób jest poszkodowanych?
- Jaki jest stan osoby poszkodowanej? Czy się rusza? Czy oddycha?
- Jak się nazywa (imię, nazwisko) osoba poszkodowana? Ile ma lat? Podaj orientacyjny wiek osoby poszkodowanej.
- Jak się nazywasz? Podaj swoje imię i nazwisko.
- Jaki jest Twój numer telefonu? Dyspozytor przekaże go zespołowi karetki. Kontakt z Tobą może im ułatwić znalezienie adresu lub najkrótszej drogi dojazdu. Czekając na karetkę, staraj się nie korzystać z telefonu, z którego było zgłoszenie. Do chwili przyjazdu karetki jest to jedyna możliwość kontaktu.
- Jak dojechać? Podaj miejsca charakterystyczne (szkoła, kościół, kapliczka itp.)
- Czy ktoś będzie czekał na karetkę?
Wzywając karetkę pogotowia:
- zachowaj spokój, nie krzycz i nie poganiaj dyspozytora
- odpowiadaj na pytania
- stosuj się do poleceń.
Nie odkładaj słuchawki, nie rozłączaj się, dopóki dyspozytor nie zakończy rozmowy. Połączenia na numery alarmowe są bezpłatne – nie zapłacisz za tę rozmowę bez względu na długość jej trwania.