Jeśli podejrzewasz, że ktoś w Twojej obecności może mieć udar, działaj szybko: wezwij karetkę i udziel pierwszej pomocy. Teraz w aplikacji mojeIKP znajdziesz wsparcie, by zrobić to skutecznie
29 października jest Światowy Dzień Udaru Mózgu. Udar to niewydolność krążenia krwi, która wpływa na część obszaru mózgu i powoduje śmierć komórek nerwowych. Udar może spowodować porażenie lub utratę przytomności. U większości ludzi nie poprzedza go żaden sygnał ostrzegawczy.
Objawy udaru:
U – utrudniona mowa. Poproś o powtórzenie prostej frazy. Czy mowa jest niewyraźna lub dziwna?
D – dłoń opadnięta. Poproś osobę, aby podniosła obie ręce. Czy jedna ręka opada w dół? A może w ogóle nie może podnieść jednej ręki?
A – asymetria ust. Poproś tę osobę, aby się uśmiechnęła. Czy opadnie jedna strona twarzy?
R – rozmazane widzenie. Spytaj, czy widzi wyraźnie.
Najważniejszy jest czas. Jeśli zaobserwujesz którykolwiek z tych objawów, zadzwoń pod numer alarmowy 112 lub na pogotowie ratunkowe: 999.
Numer do pogotowia ratunkowego znajdziesz na głównej stronie aplikacji mojeIKP w zakładce „Ważne numery”.
Nie czekaj, aż objawy ustaną. Liczy się każda minuta. Im dłużej udar pozostaje nieleczony, tym większe jest ryzyko uszkodzenia mózgu i niepełnosprawności.
Oceń przytomność, oddech i krążenie
Na głównej stronie aplikacji mojeIKP znajdziesz wejście do zakładki „Pierwsza pomoc”. Możesz wejść bez logowania się. Teraz kliknij na: „Udziel pierwszej pomocy”.
lub
Wejdź do zakładki „Pierwsza pomoc” i wybierz „Inne przypadki i zdarzenia”>>”Udar mózgu”.
Na początku oceń przytomność, oddech i krążenie poszkodowanego. Wskazuj stan poszkodowanego (czy jest przytomny, czy oddycha) i rób to, co Ci zaleca aplikacja.
Krok po kroku dowiesz się, jak udrożnić drogi oddechowe, ułożyć kogoś w tzw. pozycji bezpiecznej (w której może oddychać i się nie zadławi), wykonać RKO (resuscytację krążeniowo-oddechową, czyli masaż serca i sztuczne oddychanie) – zarówno w przypadku dziecka, jak i dorosłego.
W razie potrzeby w odpowiednim wykonaniu czynności ratowniczych pomoże Ci plik dźwiękowy z „rytmem masażu serca”.
Jeśli jest ktoś obok Ciebie, daj tej osobie telefon do ręki, niech Ci czyta, co masz robić, a Ty wykonuj kolejne czynności.
Nie martw się, że telefon przejdzie w stan uśpienia. Kiedy zaczniesz wyświetlanie pierwszej pomocy, Twój telefon będzie pozostawał z włączonym ekranem, tj. nie wygasi się on samoczynnie zgodnie z ustawieniami systemu.
Wezwij pogotowie
Numer do pogotowia ratunkowego znajdziesz na głównej stronie aplikacji mojeIKP w zakładce „Ważne numery”. W aplikacji znajdziesz informacje, jak rozmawiać z dyspozytorem, o co Cię spyta, jakie informacje należy mu przekazać.
Jeśli wybrałeś/aś „Udar mózgu”, aplikacja podpowie Ci, że należy powiedzieć, kiedy chory był w normalnym stanie i przekazać dane kontaktowe do jego bliskich lub świadków zdarzenia. Jeśli wiesz, powiedz też, jakie ma choroby współistniejące i jakie zażywa leki.
Znajdź opis pomocy dla danej sytuacji
W zakładce „Inne wypadki i zdarzenia” znajdziesz opisy objawów i sytuacji oraz zalecenia, jak udzielić pierwszej pomocy w następujących sytuacjach:
- utraty przytomności
- braku oddechu
- bólu w klatce piersiowej
- udaru
- alergii
- wypadku komunikacyjnego.
Są tam też informacje, jak ułożyć kogoś w pozycji bocznej ustalonej (bezpiecznej) i wykonać chwyt Rauteka (stosowany, gdy trzeba poszkodowanego szybko ewakuować z miejsca zdarzenia, a on sam nie może się przemieszczać).
Przeczytaj o funkcjonalności „Pierwsza pomoc” w aplikacji mojeIKP
Zainstaluj aplikację mojeIKP
Możesz ją pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store. Po zainstalowaniu aplikacji pierwszy raz należy się zalogować profilem zaufanym lub kontem w określonym banku (PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBanku, Crédit Agricole, mBanku, Banku Millennium, Kasie Stefczyka, ING Banku Śląskim, Banku Spółdzielczym w Brodnicy lub banku spółdzielczym z Grupy BPS), podobnie jak przy logowaniu na Internetowe Konto Pacjenta. Nadajesz wówczas kod PIN, taki, jaki wybierzesz, by później używać go przy kolejnych logowaniach do aplikacji. Jeśli uruchomisz w telefonie biometrię, możesz logować się odciskiem palca lub identyfikacją twarzy.
Aplikacja umożliwia Ci m.in.:
- łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań
- odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon
- wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
- ustawienie przypomnienia o godzinach zażywania leków
- szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19
- pobieranie Unijnego Certyfikatu COVID
- dostęp do portalu Diety NFZ
- uruchomienie krokomierza lub skorzystanie z bezpłatnego planu treningów „8 tygodni do zdrowia”
- udostępnianie Twoich danych medycznych nie tylko bliskim osobom, ale i pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym.
Aplikacja działa także w trybie offline – masz dostępne dokumenty medyczne, które pobrałeś/aś przy ostatnim uruchomieniu aplikacji w połączeniu z Internetem. Możesz ją również uruchomić w trybie ciemnym.
Bez logowania możesz z głównej strony aplikacji:
- wejść w zakładkę „Pierwsza pomoc”
- znaleźć ważne numery telefonów, w tym numer pogotowia ratunkowego 999, jednolity numer alarmowy 112, numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK) i numer Telefonicznej Informacji Pacjenta
- odbierać powiadomienia (tylko takie, które są skierowane do wszystkich pacjentów)
- odebrać przypomnienie o lekach (żeby ustawić harmonogram przypomnień, trzeba się zalogować).