Z powodu bezpieczeństwa danych wiele osób źle się czuje, podając swój numer PESEL w pomieszczeniu, w którym są obcy ludzie. Jak tego uniknąć?
Wystarczy zainstalować w telefonie bezpłatną aplikację mojeIKP. W aplikacji e-receptę, którą Ci wystawiono, widzisz od razu po zalogowaniu się, informuje Cię też o niej dzwoneczek powiadomienia.
W aplikacji możesz też odbierać e-recepty Twoich dzieci i bliskich. Do konta dziecka, które zgłosiłeś/aś do ZUS masz automatycznie dostęp. Bliska osoba musi Cię upoważnić. W menu znajdziesz możliwość przejścia na konto innych osób.
Jak wykupić e-receptę
Jeśli odebrałeś/aś e-receptę w aplikacji mojeIKP, daj farmaceucie jej kod QR do zeskanowania (nie musisz podawać numeru PESEL).
W aplikacji masz dostęp do e-recept czy e-skierowań, które pobrałeś/aś przy ostatnim podłączeniu do Internetu.
Gdy zobaczysz komunikat, że nie masz dostępu do Internetu, nadal możesz skorzystać z dostępu do tych dokumentów – w specjalnym trybie offline. Kliknij na „Przejdź do trybu offline”. Jeśli e-recepta, którą chcesz wykupić, była już widoczna w Twojej aplikacji, to nadal możesz ją otworzyć i dać farmaceucie jej kod do zeskanowania.
Jak uruchomić aplikację
Aplikację możesz pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.
Po zainstalowaniu aplikacji pierwszy raz należy się zalogować profilem zaufanym lub kontem w określonym banku (PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBank, Crédit Agricole, mBank, Banku Millennium, ING Banku Śląskim, Kasie Stefczyka, Banku Spółdzielczym w Brodnicy lub banku spółdzielczym z Grupy BPS), podobnie jak przy logowaniu na Internetowe Konto Pacjenta. Nadajesz wówczas własny kod PIN, taki, jaki wybierzesz, by później używać go przy kolejnych logowaniach do aplikacji.
Jeśli uruchomisz w telefonie biometrię, możesz logować się odciskiem palca lub identyfikacją twarzy.
Jak otrzymać kod QR mailem
E-receptę możesz otrzymać w postaci:
- SMS-a z 4-cyfrowym kodem dostępu
- e-maila z załączoną w PDF-ie informacją o e-recepcie
- powiadomienia/kodu w aplikacji mojeIKP
- wydruku informacyjnego (na żądanie).
E-receptę dostaniesz SMS-em lub e-mailem, gdy zalogowałeś/aś się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) w serwisie www.pacjent.gov.pl i uzupełniłeś/aś w zakładce „Moje konto” nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej.
Jeśli odbierzesz e-receptę w telefonie e-mailem, to zawiera ona kod QR. Dając go farmaceucie do zeskanowania, nie musisz podawać numeru PESEL.
Jest to jednak bardziej skomplikowane niż odebranie e-recept w aplikacji mojeIKP, musisz mieć przy tym podłączenie do Internetu lub zapisać sobie wcześnie e-receptę w telefonie i szybko ją odszukać w aptece.