Od 27 stycznia masz możliwość bezpłatnego sprawdzenia, czy jesteś zakażony/a koronawirusem. Nie będzie ograniczenia liczby testów, które mogą być wykonane u jednej osoby. Farmaceuta pobierze Ci wymaz z nosogardzieli, wykona test i umieści Twój wynik w systemie, czyli zobaczysz go na swoim Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.
Uwaga, nie każda apteka bierze udział w programie, ale test możesz wykonać także w niektórych mobilnych punktach pobrań i laboratoriach.
Znajdź najbliższy punkt, który przeprowadza testy
Nie dostaniesz testu bezpłatnie do domu. Wykonaj test na miejscu. Jego wynik farmaceuta lub pracownik laboratorium czy punktu szczepień umieści na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.
Minimum 2 godziny przed badaniem:
- nie spożywaj posiłków
- nie pij
- nie żuj gumy
- nie płucz jamy ustnej i nosa
- nie myj zębów
- nie przyjmuj leków
- nie pal papierosów
O teście antygenowym
To szybki test diagnostyczny, który z dużym prawdopodobieństwem wskazuje, czy jesteś zakażony/a koronawirusem.
Test jest:
- bezpłatny
- szybki – wynik masz po kilku–kilkunastu minutach
- łatwy do wykonania.
Dalsze postępowanie
Przy dodatnim wyniku testu zostaniesz skierowany/a na izolację domową. Jeśli nie zajdzie potrzeba hospitalizacji, będziesz objęty Domową Opieką Medyczną
Także informację o tym, ile potrwa Twoja izolacja, znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.
W okresie izolacji skontaktuje się z Tobą również sanepid.
Jeśli test wypadnie ujemnie, ale masz objawy, które mogą wskazywać na koronawirusa, poproś lekarza podstawowej opieki zdrowotnej o skierowanie na test PCR. Możesz też poprosić o skierowanie na test PCR online. Sprawdź, jak to zrobić
Certyfikaty po teście antygenowym
Otrzymasz:
- Unijny Certyfikat COVID po teście antygenowym (ważny 48 godzin)
- po 10 dniach od pozytywnego wyniku testu – Krajowy Certyfikat COVID. Certyfikat ten nie będzie jednak podstawą do przekraczania granicy, będzie ważny tylko w Polsce.
Obydwa certyfikaty znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.
Sprawdzanie wyniku testu
Twój wynik jest widoczny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Wynik widzi również twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). O wyniku badania może też poinformować Cię przychodnia POZ, w której pracuje Twój lekarz POZ, lub laboratorium, które przeprowadzało badanie.
W systemie znajdą się także wyniki testu na koronawirusa wykonane prywatnie, nawet jeśli wynik jest negatywny lub nierozstrzygający.
Wynik testu na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP)
Jeśli podałeś/aś w ustawieniach Internetowego Konta Pacjenta swój telefon, to otrzymasz SMS z powiadomieniem, że na Internetowym Koncie Pacjenta masz już informację o wyniku Twojego testu.
Na Internetowym Koncie Pacjenta oprócz wyniku testu znajdziesz informację o ewentualnym podleganiu kwarantannie lub izolacji domowej wraz z przewidywaną datą jej trwania.
Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta
Jeśli test zrobiło Twoje dziecko, to możesz sprawdzić wynik na jego Internetowym Koncie Pacjenta.
Więcej na temat dostępu do konta dziecka
Wynik testu w aplikacji mojeIKP
mojeIKP to bezpłatna aplikacja mobilna, która daje dostęp do wybranych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.
Dowiedz się, jak zainstalować mojeIKP
Żeby sprawdzić wynik testu:
- uruchom aplikację mojeIKP
- kliknij na e-zdrowie (na dole strony po lewej)
- wybierz „Wynik testu i kwarantanna”
Otrzymasz informację o ostatnim wprowadzonym do systemu wyniku testu oraz kwarantannie lub izolacji.
Możesz też sprawdzić to dla swojego dziecka.
Dowiedz się, jak przejść na konto dziecka w aplikacji mojeIKP