Kiedy możesz się ubiegać o zwrot kosztów
Możesz ubiegać się o zwrot kosztów, jeśli:
- masz prawo do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ w Polsce
- leczenie przeprowadzono w jednym z państw UE lub EFTA w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej
- masz opłacone rachunki wystawione przez zagranicznego świadczeniodawcę
- leczenie było niezbędne i nieplanowane albo planowane, ale za zgodą NFZ
- nie masz zwrotu za leczenie z prywatnej polisy ubezpieczeniowej
- złożysz wniosek o zwrot kosztów leczenia wraz z załącznikami.
Czy otrzymasz zwrot wszystkich kosztów
W większości państw UE i EFTA jest obowiązek współpłacenia za leczenie (tzw. udział własny pacjenta). Jeśli leczysz się w takim państwie, jesteś traktowany tak samo jak jego obywatele, więc również ponosisz te koszty. NFZ ich nie zwraca. NFZ nie zwraca też kosztów leczenia w placówkach prywatnych ani leczenia, które nie jest gwarantowane w danym państwie (czyli jego koszty nie są pokrywane w ramach powszechnego ubezpieczenia).
Gdzie ubiegać się o zwrot kosztów
O zwrot możesz się ubiegać:
- w państwie, w którym byłeś leczony – jest to możliwe w takich państwach, jak Belgia, Francja czy Szwajcaria
- w Centrum Usług Wspólnych (CUW) w Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ.
Jak złożyć wniosek o zwrot kosztów
- Wypełnij i podpisz Wniosek o refundację poniesionych kosztów leczenia w innym państwie Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.
Pobierz wniosek. - Do wniosku dołącz:
- oryginały rachunków lub faktur związanych z Twoim leczeniem
- potwierdzenie ich zapłaty
- kopie recept
- inne dokumenty wystawione w związku z Twoim leczeniem.
- Wyślij wniosek wraz załącznikami na adres CUW w Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ
CUW w Gorzowie Wielkopolskim – Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ
ul. Pionierów 8
66-400 Gorzów Wielkopolski
Wniosek przesłany na adres centrali lub innego oddziału wojewódzkiego NFZ prześlemy do wskazanego CUW, co może wydłużyć proces rozpatrywania wniosku. - Informacje na temat statusu Twojego wniosku uzyskasz:
- pisząc na adres e-mail cuwgorzow@nfz-zielonagora.pl
- dzwoniąc pod numer 95 7336320
Twoje rachunki może opłacić dowolna osoba – nie musisz tego robić sam. Istotne jest to, aby w informacji o płatności było wyraźnie oznaczone, że dotyczy ona kosztów Twojego leczenia.
Jak złożyć wniosek o zwrot kosztów leczenia prywatnego
Nie możesz skorzystać z prawa do zwrotu kosztów za leczenie na podstawie przepisów unijnych, jeśli za granicą:
- leczenie przeprowadzono w prywatnej placówce lub u prywatnego lekarza
- leczenie przeprowadzono w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, ale nie zostało uznane za niezbędne.
Możesz jednak starać się o zwrot kosztów takiego leczenia na podstawie przepisów krajowych, jeśli spełnisz wymagania określone w ustawie. Są to np.:
- złożenie wniosku o zwrot przed upływem 6 miesięcy od wystawienia rachunku
- dołączenie do wniosku skierowania czy recepty.
Wysokość zwrotu zostanie ustalona według stawek obowiązujących w Polsce. NFZ zwraca koszt tylko tych świadczeń, które w Polsce są świadczeniami gwarantowanymi.
W tym przypadku wniosek składaj w swoim oddziale NFZ. CUW w lubuskim Oddziale obsługuje tylko wnioski o zwrot kosztów na podstawie przepisów unijnych.
Jak przebiega proces zwrotu kosztów
Proces ustalania kwoty zwrotu opiera się na wymianie informacji pomiędzy CUW w Lubuskim OW NFZ a instytucją ubezpieczeniową państwa, w którym się leczyłeś. Korespondencja między tymi instytucjami odbywa się na specjalnych dokumentach: E126 (dokument papierowy) lub S067 (dokument elektroniczny).
Etapy procesu:
- Na podstawie Twojego wniosku NFZ sprawdza Twoje prawo do świadczeń w momencie leczenia oraz czy są wymagane dokumenty (np. rachunki i potwierdzenia ich zapłaty).
- Jeśli tak – NFZ uruchamia procedurę unijną, by ustalić kwotę zwrotu. Opisujemy ją w kolejnych punktach. Jeśli nie – wysyła Ci informację o odmowie zwrotu kosztów leczenia.
- NFZ wysyła do instytucji ubezpieczeniowej państwa, w którym przeprowadzono leczenie, prośbę o określenie przysługującej Ci kwoty zwrotu. Robi to na dokumencie E126 lub S067 i załącza do niego rachunki i dowody zapłaty lub ich skany (przy dokumencie elektronicznym).
- Instytucja ta ustala kwotę zwrotu i wpisuje ją w dokument E126 lub S068 (w zależności od tego, który z nich otrzymała), a następnie odsyła go do NFZ.
- Czas rozpatrzenia wniosku przez instytucję zagraniczną jest od NFZ niezależny. NFZ wysyła ponaglenie, jeśli nie otrzyma odpowiedzi w ciągu 4 miesięcy.
- NFZ przelicza kwotę zwrotu na polską walutę.
- Otrzymujesz zwrot za leczenie tam, gdzie wskazałeś we wniosku: na rachunek bankowy lub przelewem pocztowym na adres.
Kwotę zwrotu ustala instytucja ubezpieczeniowa państwa, w którym przeprowadzono leczenie. Jeśli nie dołączysz wymaganych dokumentów, odmówi ona ustalenia kwoty do zwrotu. Wówczas NFZ nie zwróci Ci kosztów leczenia.